standpunt_1-photo-scaled

Bamako Urban School

Bamako, Mali

Een sociale en groene leersfeer waarin architectuur als ecotoop tot stand komt. Wij geloven dat de essentie van een school is om een klimaat te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en tot bloei kunnen komen. Door met split-levels in het gebouw te ontwerpen, ontstaat er openbare ordening tussen klassikaal verkeer. Op deze manier bevoorraadt de school leerlingen met al hun zintuigen door diagonale zichtlijnen in de speelplaats-patio’s, trappen en galerijen. Door het toepassen van bewezen technieken van biomimicry is de architectuur in staat om een interessante en vruchtbare omgeving te creëren. Een stadsschool als prettig ecosysteem.

Deze architectuur fungeert als het abiotische deel van het ecotoop ‘nieuwe ENKO-school’ in het stedelijke weefsel van Rive Gauche’ in Bamako. Het concept van de campus begint met het creëren van een offset aan de langszijden van het perceel. Dit wordt gedaan om zowel licht als lucht te bieden aan het te bouwen gebouw. Dit oefent weerstand uit tegen mogelijke naburige hoogbouw. Door ecologische inzichten als leidend principe te nemen, is dit gebouw in staat om de bioklimatologische principes van thermiek en vochtigheid te verankeren, waardoor een HVAC-vrij en passief gekoeld gebouw ontstaat.

concept-diagram-bamako

Het African Urban schooldesign wordt gedreven door de ambitie om innovatieve en duurzame architectuur te creëren die voldoet aan de investeringskosten. Dit gebeurt door toepassing van een rationeel modulair raster en veelgebruikte -lokale- materialen zoals beton, leem, redwood en een duurzaam textiel dak. Samen met de low-to-no-tech installatie is de total cost of ownership (TCO) radicaal uniek. Dit schoolgebouw is door slim ontwerp in staat om de schooldag voor leerlingen om te toveren tot een comfortabele en gezonde architectuur. Door een afweging te maken tussen de investeringskosten en de gebruikersfase heeft deze school een goede toekomst. Op deze manier draagt ENKO ook bij aan de 2030-agenda voor Duurzame Ontwikkeling.

Door het programma chirurgisch in te passen, brengt de plaatsing van galerijen aan de buitenkant een troef van schaduw op de gevel met zich mee. Naast deze prestatie wordt elke afzonderlijke ruimte individueel geregeld door een infrastructuur van warme en koele lucht. Hierbij wordt de klasvloer een slim ontworpen leverancier. De gekoelde lucht wordt vanuit kelder/nacht/groen naar luchtkanalen gezogen. Net als aan de buitengevel van het totale gebouw wordt een warmteafvoerende smokkel gecreëerd, die elk verhaal verbreedt om de afvoer van de warmelucht-schoorsteen te vergemakkelijken. Om de overgang tussen klaslokalen ook aangenaam te maken, werd groen als een wandeling door een prieel toegevoegd als een beschermende ‘verkoelende’ schil.

so-06-28-doorsnede-gevel-oost
so-06-27-doorsnede-gevel-zuid-pijl
standpunt_3-photo-scaled
so-07-00-00-begane-grond
so-07-01-01-1e-verdieping
so-07-02-02-2e-verdieping
so-07-03-03-3e-verdieping
so-07-04-04-dak
ontwerpfrank marcus, klaas-geert koolhout, dean peiniger
rendersmenno smit
videomartijn van gessel
Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten